Kapitel 2

Att skriva för personer på internet 

När det handlar om att ta fram text eller “content” för en hemsida så handlar det primärt om att ta fram en text som i hög utsträckning är anpassad för personer som söker information på internet. Din text måste vara kvalitativ, men även sökbar och lätt för sökmotorer att hitta och förstå sig på. Arbetet startar med att du skall ta fram en välskriven och användbar text inom ett visst ämne. Texten kan vara utformad på en mängd olika sätt. Den kan vara skriven som en artikel, som en guide eller varför inte som en handbok i ett ämne? Kanske kan du skriva en recension av en bok och marknadsföra den? Möjligheterna är många och det gäller först och främst att hitta inom vilken nisch man vill skriva.

Jag rekommenderar dig att du skriver om ett ämne som du behärskar och har ett intresse för, alternativt kunskaper om, för att du enklare skall kunna lyckas. Skriver du om ett ämne som du inte kan någonting om eller som du inte har något som helst intresse för, riskerar du att misslyckas med din text och ditt innehåll på din webbplats. Är innehållet dåligt, blir besöksantalet på din hemsida dåligt, och därmed även dina intäkter dåliga. 

Börja med att välja ett ämne som du vill behandla i din text, det kan vara allt ifrån hundfoder till vad man skall tänka på när man köper en begagnad bil, eller hur man tillverkar tröjor av garn. Bara du ser till att skriva en text som folk kan vara intresserade av att läsa för att förkovra sig i.

Jag rekommenderar dig även att inte skriva om för “smala” ämnen, eftersom du då inte kommer att kunna få så mycket besök till din sida. Skriver du om kyrkor i Bohuslän, så finns det ingen direkt marknad för detta, och du kommer inte att hitta några aktörer som du kan inneha som annonsörer på din hemsida. Skriver du däremot en artikel där du jämför olika hemförsäkringar och vad försäkringsbolagen erbjuder för priser på dessa, så finns det ett värde för läsaren. Din text kan hjälpa läsaren att bättre förstå hemförsäkringar och hjälpa läsaren att fatta ett beslut. Söker personen på “jämför billiga hemförsäkringar” på Google, så finns det chans att personen hamnar på just din hemsida och läser din artikel. Är din artikel riktigt bra är chansen stor att andra länkar till din artikel och på det sättet ger dig fler besökare. Allt hänger ihop! Välskriven, värdeskapande text och content innehar alltid ett värde.

Skriv helt enkelt om ett ämne som du vet kan beröra folk överlag. Kan du till exempel mycket om ekonomi, skriv då något inom segmentet ekonomi. Kanske du kan skriva om hur man bäst planerar för sparande till pensionen eller något liknande. Du måste hitta något tema som du kan skriva om och som innehar ett värde för mottagaren. Gillar du att resa? Skriv en reseguide och annonsera för flyg och hotell! Jag tror att du börjar förstå nu...

Ett bra sätt att se över vad man kan eller bör skriva om är helt enkelt att söka på Google för att se om andra skriver om ämnet och hur de har valt att skriva. Söker du till exempel på “lån till begagnade bilar”, så kan du se hur andra sajter har skrivit om just det ämnet. Är du intresserad av bilar, ja skriv då om det. Google är ett fantastiskt verktyg för att hitta information på och göra research på.

Kopiera vinnande koncept

När du har valt ut ett ämne som du vill skriva om är det bra om du söker inom detta ämne på Google för att se hur din “konkurrens” ser ut. Det finns garanterat flera sidor på internet som tar upp samma saker i text som du avser att göra. Som man brukar säga, och det är sant. Det är onödigt att uppfinna hjulet på nytt! Lägg din tid på att istället få igång dina affärer och att få ut dina sajter online. 

Det är faktiskt någonting positivt att det finns andra sajter på internet som skriver om det du skall skriva om. Du kan då nämligen se på de sajter som har lyckats och ligger i topplaceringen på Google. Du kan snabbt se hur de hemsidorna skriver om ämnet, vad de skriver, hur dom skriver sin text och har byggt upp sidans innehåll och mycket mera. Kopiera deras koncept. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt! Det du däremot aldrig under några som helst omständigheter får göra är att kopiera själva texten. Din text måste vara helt unik och den måste du skriva själv, men du kan med fördel använda andras texter som en mall. 

Olika typer av innehåll, content och texter

När du har valt inom vilket ämne din text skall agera och du gjort sökningar på sökmotorer som Google och Bing för att se hur andra sajter ser ut, samt bedrivit research inom ämnet är det dags att välja vilket format du vill ha på din text. Olika format passar självfallet olika väl för olika ämnen. På din hemsida kan du självfallet blanda olika typer av texter. Du kan inneha såväl artiklar som recensioner och guider på en och samma hemsida.

Artikelformatet

Att skriva en artikel inom ett ämne är en av de populäraste texterna att publicera på en hemsida och kanske den enklaste. Artikelformatet passar egentligen alla ämnen och speciellt där man skriver inom ett lite smalare område. Många hemsidor kombinerar artiklar med annan information, som till exempel en jämförelseguide.

Guiden

Att skriva en guide är bra om man vill lära ut någonting, eller att de behöver sättas en pedagogisk prägel på textformatet. Det kan till exempel röra sig om en steg för steg guide till hur man förhandlar ner räntan på ett bolån, eller varför inte skriva en guide i hur man tjänar pengar på affiliate? Att läsa guider och hjälphandböcker online är mycket populärt och skriver du en bra guide kan den få uppmärksamhet av andra personer som länkar till din guide.

Recensionen

Att skriva recensioner och jämföra tjänster är oerhört vanligt när man arbetar med affiliate och annonsering online. Miljontals personer söker varje dag efter jämförelser och recensioner av såväl tjänster och produkter på internet. Är du intresserad av fonder och aktier, varför inte jämföra olika nätmäklare och recensera dem? Är du intresserad av teknik, varför då inte recensera olika surfplattor?

Dyslektikern som började skriva

När jag var barn blev jag diagnostiserad genom olika tester i skolan och hos specialpedagoger med att jag hade dyslexi. Det var något som präglade hela min uppväxt och skolgång, vilket dock påverkat mig på ett positivt sätt i hög grad. Jag skulle i tioårsåldern aldrig kunnat drömma om att jag en dag skulle arbeta som konsult med att hjälpa företag att ta fram texter i marknadsföringssyfte och arbeta med skrivande i så hög utsträckning som jag gör i dagens läge.

Under min skoltid utvecklade jag nämligen en ovanligt god förmåga i att kunna kommunicera med ord genom tal i stället för i skrift. Jag var en mästare på att hålla tal, komma på bra historier och använda det svenska språket, men jag stavade som en kratta. Hur mycket jag än övade på att stava och övade på att läsa, så gick det inte in helt enkelt. Med år av träning och engagemang från lärare och pedagoger skulle jag i dag påstå att det inte ger mig några större hinder i vardagen. Tack vare hjälpmedel som datorer och avancerade program för rättstavning är det något som i dagens läge inte påverkar mig nämnvärt. 

Om du personligen känner att du har svårt för att skriva eller problem med språket tycker jag inte att det skall hindra dig att bygga upp den här businessen. Använd ett skrivprogram eller nyttja Googels gratis skrivprogram, och använd resurserna för rättstavning. Många gånger är dyslektiker fantastiska på att hitta synonymer och andra ord för att underlätta sin stavning, vilket är en styrka. Dyslektiker innehar ofta den förmågan att de talar mycket bra och nyttjar talets gåva. Det fantastiska är att du kan nyttja talets gåva då du skall skriva. Du kan tala in det du vill skriva ner på en diktafon eller i din mobil och därefter i lugn och ro skriva ner exakt det som du talat in. Eller varför inte använda röstinmatning och tala in din text direkt i skrivprogrammet?

Har du någon som du litar på i din närhet kan det vara en god idé att låta dem gå igenom texten och rätta språkliga missar i din text. Låt verkligen inte något vad gäller din läs och skrivförmåga hindra dig i att skapa passiva intäkter! 

En kort sammanfattning om text

För att kunna få besökare till din hemsida måste den medföra ett värde. I vårt “case” och inom denna business är det texten som genererar det värdet. Det skall vara en text som har till syfte att informera eller ge tips och råd om olika tjänster och produkter som levererar ett värde till besökaren och relativt enkelt kan kombineras med annonser som är relaterade till ämnet. Hur du väljer att lägga upp din text och inom vilket format är helt upp till dig själv att avgöra. Ett bra tips är att se över hur andra sajter på nätet skriver om just det ämne som du avser att skriva om och använda andra hemsidor som en mall för hur du kan lägga upp din text. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt, utan kan med fördel härma andra hemsidor. Tänk dock på att din text måste vara din egen och inte en kopia på någon annans text. Det är stöld och absolut inte bra för din business.

Till kapitel 3